بخش پرتوهای غیریونساز
هدف کلی :
آشنایی دانشجویان با کاربردهای پرتوهای غیر یونساز در تشخیص و درمان
اهداف اختصاصی :
در پایان درس دانشجو باید بتواند:
1 ـ موج را تعریف کند، خصوصیات موج های مکانیکی، الکترومغناطیسی یونساز و غیر یونساز را شرح دهد و تفاوت آن ها را بیان کند.
2 ـ کاربرد پرتو های نور مرئی، فروسرخ و فرابنفش در پزشکی را شرح دهد.
3 ـ خصوصیات نور لیزر را توضیح داده، مکانیسم های برخورد آن با ماده و کاربردهای آن در پزشکی را بیان نماید.
4 ـ ساختمان چشم و نحوه تشکیل تصویر در شبکیه و چگونگی درک تصویر را توضیح دهد.
5- میدان بینایی، تیز بینی و نحوه تشخیص آن ها را شرح دهد.
6- ساختمان و خصوصیات عدسی های کروی و استوانه ای را تشریح کند.
7- ناهنجاری های کروی چشم، روش های تشخیص آن ها (صفحه تیز بینی و افتالموسکوپی و رتینوسکوپی) و روش درمان آن ها را توضیح دهد.
8- خصوصیات فیزیکی امواج التراسوند، چگونگی تولید آن ها و نحوه برهمکنش آن ها با بافت را توضیح دهد.
9- انواع روش های سونوگرافی و خصوصیات تصویر را توضیح دهد.
10- روش تولید امواج پرفرکانس و کاربردهای آن در دیاترمی و جراحی الکتریکی را شرح دهد.
11- خواص فیزیولوژیکی جریان الکتریسیته و امواج پرفرکانس را شرح داده و راه های محافظت در مقابل خطرات احتمالی آن ها را برشمارد.
فهرست محتوا و ترتیب اراده درس :
جلسه |
موضوع |
1 |
انواع موج ها و طبقه بندی آن ها، خصوصیات ذره ای و موجی امواج الکترومغناطیس |
2 |
نور مرئی، فرو سرخ و فرابنفش و کاربردهای آن ها در پزشکی |
3 |
لیزر، ماهیت فیزیکی آن و کاربردهای آن در پزشکی، حفاظت در برابر لیزر |
4 |
انواع عدسی ها، ساختمان چشم و نحوه تشکیل تصویر در آن، نقطه دید دور و نزدیک، تطابق، پیر چشمی |
5 |
دور بینی و نزدیک بینی و روش درمان آن ها |
6 |
انواع آستیگماتیسم و روش درمان آن ها، استفاده از صفحه تیز بینی، رتینوسکوپی و افتالموسکوپی
|
7 |
خصوصیات فیزیکی و خواص موجی التراسوند، تعریف امپدانس آکوستیکی، نحوه تولید امواج التراسوند، فرکانس تشدید و کیفیت ترانسدیوسر |
8 |
میدان های دور و نزدیک، اساس تصویر برداری التراسوند، ساختمان مبدل و رزولوشن تصویر |
9 |
تکنیک ها و انواع تصویر برداری التراسوند |
10 |
چگونگی تولید جریان پرفرکانس، خصوصیات بیولوژیک آن ها، کاربرد آن ها در دیاترمی و جراحی الکتریکی، برق گرفتگی |
روش تدریس :
درس به شیوه سخنرانی و با استفاده از دیتا پروژکتور و نمایش اسلایدهای power point ارائه می گردد .
مرور درس ها: پرسش و پاسخ در کلاس و بحث درگروه های کوچک
وظایف و تکالیف دانشجو :
ـ حضور موثر و مستمر در کلاس
ـ شرکت فعال در پرسش و پاسخ ها و سئوالات مطرح شده
ـ مطالعه مباحث هر جلسه چنانچه آمادگی پاسخ گویی به سوالات مربوط به مبحث جلسه پیشین را داشته باشد
روش ارزشیابی دانشجو :
- میزان فعالیت در کلاس 5%
آزمون کتبی پایان ترم 95 %
منابع مطالعه :
فیزیک پزشکی، مولفین: دکتر بهروز، دکتر حاجی زاده، دکتر سازگارنیا
فیزیک پزشکی دکتر عقابیان
بخش پرتوهای یونساز
هدف كلي:
آشنایی دانشجویان با انواع پرتوهای یونساز و کاربرد آنها در تشخیص و درمان و آشنایی با دستگاه های پرتو تشخیصی و پرتودرمانی
اهداف اختصاصی:
در پايان اين درس دانشجو بايد بتواند:
- اشعه ایکس ، روش های تولید آن ، برخورد آن با ماده و سیستم های تشخیصی با اشعه ایکس در بخش های پرتوتشخیصی و درمانی کاربرد آن ها را در پزشکی بیان نماید.
- هسته های رادیواکتیو، رادیواکتیویته، فرایندهای پرتوزا، آشکارسازی پرتوها، تولید رادیوداروها، سیستم های تشخیصی در بخش پزشکی هسته ای و کاربرد تشخیصی و درمانی آن ها را بیان کند.
- مشخصات فیزیکی انواع پرتوهای یونساز و آثار بیولوژیک پرتوها را بر بافت زنده بداند و اصول حفاظت پرتوی و روش های حفاظت در برابر انواع پرتوها را بیان نماید.
رئوس مطالب (18 ساعت نظری- ... ساعت عملی)
جلسه |
موضوع |
1 |
مقدمه ای بر تصویربرداری پزشکی و آشنایی با انواع دستگاه های پرتو درمانی و پرتوتشخیصی |
2 |
روش های تولید اشعه ایکس- طیف تابش عمومی و اختصاصی اشعه ایکس- اجزائ دستگاه رادیولوژی- معرفی لامپ اشعه ایکس – آشنایی با اجزاء لامپ و طرز کار آن- |
3 |
کمیت و کیفیت تشعشع و عوامل موثر برآن -جذب و پراکندگی اشعه ایکس در بافت -انواع برخوردهای اشعه ایکس با ماده |
4 |
تشکیل تصویر در رادیولوژی - ساختمان فیلم و خصوصیات آن – کیفیت تصویر در رایولوژی و عوامل موثر بر آن |
5 |
هسته ها و فرایندهای پرتوزا- رادیونوکلئید ها و پایداری هسته-فرایندهای رادیواکتیو (نشر آلفا، بتا ، گاما ، تسخیرالکترون و تبدیل داخلی) |
6 |
برهم کنش ذرات و پرتوهای پر انرژی با ماده- عوامل موثر در برد ذرات- رادیواکتیویته (مفهوم و واحدها)- نیمه عمر- انواع رادیونوکلئیدها و روش های تولید آنها- رادیوداروها |
7 |
آشکارساری پرتوها (انواع آشکارسازهای گازی، سنتیلاسیون و نیمه هادی)- دستگاه های تصویربرداری در پزشکی هسته ای (دوربین گاما، پت و اسپکت) |
8 |
انواع پرتوهای یونساز مورد استفاده در پزشکی-آثار و خصوصیات فیزیکی آنها- اثر پرتوهای یونساز بر DNA ،کروموزوم و سلول - عوامل موثر در آثار پرتوی بر سلول- منحنی های بقا سلولی |
9 |
حفاظت در برابر پرتوها- کمیت های دوزیمتری- روش های دوزیمتری- انواع دوزیمترها |
روش های تدریس
در اين دوره، عمدتاً از روشها و فنون آموزشي زير بهره گرفته خواهد شد:
- سخنرانی برنامه ریزی شده
- بحث در گروههاي كوچك
- پرسش و پاسخ
- بارش افکار
- یادگیری مبتنی بر مسئله
- استفاده از سیستم های کمک آموزشی شامل اسلاید ، انیمیشن و فیلم
شيوه ارزشيابي دانشجو:
- ارزشيابي دانشجو به صورت تکوینی یا تراکمی به روش زیر انجام ميشود
- آزمون کتبی شامل: آزمون چند گزینه ای در پایان ترم
- میزان فعالیت در کلاس 5%
- آزمون کتبی پایان ترم 95 %
وظایف و تکالیف دانشجو :
ـ حضور موثر و مستمر در کلاس
ـ شرکت فعال در پرسش و پاسخ ها و سئوالات مطرح شده
- مطالعه مباحث هر جلسه چنانچه آمادگی پاسخ گویی به سوالات مربوط به مبحث جلسه پیشین را داشته باشد
منابع مطالعه:
- فیزیک پزشکی برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی. مدیر تالیف: دکتر محمد علی عقابیان